Ahad, 29 September 2013

Kenapa sukar Memaafkan ??

Bismillah..
Assalamualaikum wbt...
Alhamdulillah dengan izinNYA diberikan lagi ruang dan luang untuk mencoret sesuatu dalam blog yg agak lama tak diisi dengan ilmu ...puji-pujian hanya untuk pencipta..
okay ,insyaAllah entry kali ni berkisarkan tentang kemaafan... ermm... kalau kita lihat di luar sana sedikit sahaja orang yg mampu memberi kemaafan dan paling sukar untuk org meminta maaf(peringatan untuk diriku yg hina dina ini).. kan?? betul tak?? agak2 lah kenapa pula sukar untuk org meminta maaf ..dan memaafkan.. kita biasa diingatan dgn statement ni "sedangkan nabi ampunkan umat,nikan pula kita" ..huh!! amat2 mendalam maknanya..tapi sedikit sahaja yg mengambil pengajaran dri ayat ni.. jom kita cari apakah yg menyebabkan ucapan MAAF itu sukar di ucapkan ... heheee.. jom2...

Kenapa sukar memaafkan?
Apa puncanya?

Lupakah kita bahawa memaafkan itu sama sekali tidak akan merendahkan  martabat? Malahannya jika difikirkan memaafkan itu lebih memuliakan darjat kita disisi Allah. Ataukah sebenarnya kita terlalu dikuasai oleh keegoaan untuk memperlihatkan kekuatan kita di tengah manusia?



Lupakah pula kita bahawa sebesar-besar dosa yang kita lakukan biar memuncak, melangit tingginya jika kita mohon ampun Allah tetap terima,  dan sekeji-keji perbuatan kita hingga penuh melitupi bumi selagi tidak syirik Allah tetap juga terima asal kita mahu kembali dan memohon ampun dariNya. Sekadar kesilapan manusia terhadap kita dengan kejahilannya maafkanlah sahaja dia.

Surah Al-Imran Ayat 133-134 Allah berfirman:-
https://encrypted-tbn0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcTR3VMPYD7QCY9HkGFTEd4aG7qnLh3rruu3Mu_g3RvsUS30L4_UDQ“Dan segeralah kamu kepada (mengerjakan amal-amal yang baik untuk mendapat) keampunan dari Tuhan kamu, dan (mendapat) Syurga yang bidangnya seluas segala langit dan bumi, yang disediakan bagi orang yang bertaqwa.
(yaitu) orang-orang yang berinfak, baik di waktu lapang maupun sempit, dan orang-orang yang menahan amarahnya dan memaafkan (kesalahan) orang lain. Allah menyukai orang-orang yang berbuat kebaikan.”

Jika firman Allah itu dengan jelas dipandukan kepada kita bahawa bersegera beramal dengan kebaikan untuk mendapat keampunan dan syurgaNya. Maka bersegeralah kita mahunya, jangan leka lagi. Segera berbuat kebaikan supaya mendapat keampunan dan syurga Allah. Untuk siapa syurga itu disediakan? Untuk mereka yang bertaqwa. Siapa mereka yang bertaqwa? Dipandukan pula Allah di dalam ayat yang berikutnya. Telah Allah gariskan bagaimana yang dikatakan orang yang bertaqwa itu dalam ayat tersebut. Sangat jelas dan straight forward. Pun begitu, dari ayat itu paling ingin ditekankan di sini adalah pada orang-orang yang menahan amarah dan memaafkan kesalahan orang lain. Tidakkah sampai pesanan ini kepada kita? Masihkah kita harus melayan emosi kemarahan dan keegoan kita itu? Sombongkah kita untuk menjadi orang yang bertaqwa di sisi Allah dan mendapat syurga sebagai balasannya.   

Amarah dan ego itu  duduknya memang bukan di aqal. Tapi pada qolbu… qolbu itu dilitupi oleh nafsu. Nafsu itu diapi-apikan oleh bisikan syaitan. Nyatanya syaitan itu makhluk derhaka yang Allah janjikan neraka. Diberi izin untuk memperdaya, patutkah kita membiarkan diri terpedaya?

Jika kita mendahulukan Allah dalam segala hal dalam kehidupan harian kita pasti tidak menjadi kesukaran untuk memaafkan walau sedahsyat manapun kesilapan orang terhadap kita. Dan kerana kita beriman kepada Allah walau dalam keadaan  kita mampu untuk membalas perbuatan orang itu sekalipun kita tetap akan berani untuk memberi kemaafan.
Surah An Nahl Ayat 126 Allah berfirman:
“Dan jika kamu membalas, maka balaslah dengan (balasan) yang sama dengan siksaan yang ditimpakan kepadamu. Tetapi jika kamu bersabar, sesungguhnya itulah yang lebih baik bagi orang yang sabar.” 

Sesukar manapun memberi kemaafan, sukar lagi menurutkan rasa untuk menyimpan sakit hati dan dendam. Perasaan-perasaan ini tidak akan membawa diri kita maju. Buatlah muhasabah biar nampak kekurangan dan kelemahan diri sendiri takut-takut di masa hadapan kita pula terjebak melakukan dosa yang lebih buruk dan keji daripada orang yang tidak ingin kita maafkan itu. 


Memberi kemaafan tidaklah bermakna kita redha dengan kelakuan buruk orang terhadap kita. Tetapi apabila kita rela memaafkan bermakna kita telah meruntuhkan kesakitan kemarahan dan ego dan bersedia untuk meneruskan perjalanan menuju redha Allah. peringatan untuk diri sendiri yang sememangnya sukar mengucapkan MAAF.. fuh... insyaAllah sama2 kita jadikan membri maaf dan memohon maaf dari sifat kita..  Release the pain and move on!

"kurangkan EGO
tingkatkan KEMAAFAN"


Tiada ulasan:

Catat Ulasan